Onze visie

IKC De Linde; ruimte om te spelen, te leren en te ontdekken. 

Bovenstaande dekt goed de lading waar we voor staan. We willen kinderen ruimte geven om te kunnen ontwikkelen in de breedste zin van het woord. Ruimte om eigen keuzes te maken (planbord, weektaak) en om initiatief te nemen (o.a. leerlingenraad). Medewerkers helpen kinderen om te ontdekken en fouten te maken. Vooral dit laatste is belangrijk. Waarbij in het verleden de leerkrachten vooral aan het zenden waren, is er nu meer sprake van wederkerigheid. Kinderen krijgen instructie en vervolgens begeleidt de leerkracht de kinderen in hun ontdekkingstocht waarbij de leerkrachten de leerlingen uitdagen om te experimenteren en op zoek te gaan naar oplossingen. "Help mij het zelf te doen" vat dit mooi samen.

In overleg met alle medewerkers van het IKC, zijn we tot de volgende kernwaarden gekomen. Deze hebben we ook visueel gemaakt boven de kinder keuken in de middenruimte.

Onze kernwaarden zijn: ontdekken en nieuwsgierigheid, ontwikkeling, verbinden, respect en veiligheid, vertrouwen en geborgenheid. 

In het traject van de IKC ontwikkeling, hebben we onderstaande visie en missie opgesteld..
 
  • Kinderen leren en ontdekken in een veilige, uitdagende en natuurlijke omgeving
  • Kinderen leren overal,  in het Kindcentrum, maar zeker ook daar buiten. Wij stimuleren kinderen om te leren en te ontdekken. Het Kindcentrum biedt daarvoor  een uitdagende, gezellige en plezierige omgeving. Er zijn veel gevarieerde ruimtes, om samen te leren, om individueel te werken.  In ontdekhoeken, leerpleinen, grote en kleine ruimtes, stilteruimtes en een natuurplein, alles is ingericht voor het leren en ontdekken door kinderen. 
  • Het Kindcentrum staat midden in het dorpsleven. Omdat leren overal gebeurt, ook in het dorp, leggen wij de verbinding en maken wij gebruik van de kracht en de cultuur van het dorp.
  • Het Kindcentrum verbindt partners
  • In het Kindcentrum biedt alles wat kinderen en ouders nodig hebben voor een optimale ontwikkeling. Functies van onderwijs, opvang, ontwikkeling en zorg worden gebundeld in ons Kindcentrum. Wij kunnen dat niet alleen, daarom werken wij samen met partners zoals GGD, CJG, bibliotheek, muziekschool en sportverenigingen.
  • Een enthousiast team dat onderzoekt, ontwikkelt en ondersteunt
  • Wij werken met een enthousiast team dat doorlopend onderzoekt wat ieder kind nodig heeft. Dat ons team met veel plezier werkt samen met kinderen en ouders zie je dagelijks overal terug, in de interactie met kinderen, met ouders en met collega’s. Ons team is multidisciplinair samengesteld, verschillende deskundigheden, taken en rollen vullen elkaar aan tot één geheel. Het team bestaat uit leerkrachten, pedagogisch medewerkers, vakleerkrachten, (externe) deskundigen.
  • Ouders en professionals vullen elkaar aan.
  • Een goede relatie tussen ouders en Kindcentrum is onmisbaar voor optimale ontwikkeling van kinderen. Ouders en professionals van het Kindcentrum zijn partners. 
  • Ook bij ouders/verzorgers ontdekken wij waar hun kracht ligt en benutten wij hun talenten. Dat kan op verschillende manieren. Zo kan de ene ouder lid zijn van de werkgroep huisvesting en de andere ouder een workshop geven. Ook oma’s en opa’s zien wij als een schakel in de opvoeding en onderwijs van kinderen.
  • Door het bieden van verschillende dagarrangementen  en pakketten voor onderwijs, opvang en zorg ondersteunen en ontzorgen wij ouders. Dit maakt het ouders mogelijk om arbeid en zorg te combineren. Het Kindcentrum biedt ouders één loket voor vragen over onderwijs, opvang en opvoeding.
  • Kinderen onderzoeken hun toekomst.
  • Kennis ontwikkelt zich razendsnel in de huidige samenleving. Dat betekent dat kinderen hun leven lang zullen leren. Wij bieden modern en toekomstgericht onderwijs waardoor alle kinderen zich goed kunnen voorbereiden op hun toekomst. Kinderen die een extra steuntje in de rug nodig hebben bieden wij dit; kinderen die sneller vooruit willen geven wij de ruimte om nieuwe werelden te ontdekken.
  • Onze aandacht richt zich op het ontwikkelen van motivatie voor leren; door betekenisvol leren en door kinderen te leren leren. Dat houdt in dat wij werken met betekenisvolle opdrachten; door coöperatief samenwerken en door het ontwikkelen van competenties voor de 21ste eeuw.
  • Ieder kind heeft een eigen portfolio waarin de ontwikkeling wordt gevolgd. Kinderen houden hun eigen portfolio bij met ondersteuning van leerkrachten. Ouders, kinderen en leerkrachten bespreken regelmatig de ontwikkeling en leggen dit vast in plannen en verslagen in de portfolio.
  • Modern onderwijs betekent ook optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die moderne technologie biedt. Het gebruik van ICT maakt voor kinderen het onderwijs eigentijds en aantrekkelijk met nieuwe onderwijsprogramma’s. Tevens biedt het de mogelijkheid om binnen en buitenschools leren, te verbinden. ICT  biedt professionals de mogelijkheid om de individuele leerlijn van ieder kind goed te kunnen volgen.
  • Uitdagend onderwijs betekent het onderzoeken waar je talenten liggen en de ruimte en ondersteuning krijgen om deze optimaal te ontwikkelen. Naast taal, rekenen en de kernvakken krijgen worden ook 21ste eeuwse vaardigheden geoefend zoals samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden. Steeds meer worden kinderen gedurende de jaren zelf geleerd om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren, samen met anderen. Thema’s, projecten, naschoolse activiteiten, leren en spelen, formeel en informeel leren zijn met elkaar verbonden in een rijk programma dat afgestemd is op ieder individueel kind. Individueel werken en samenwerking  in projecten, en met coöperatieve werkvormen, verplichte lessen en facultatieve workshops worden afgewisseld.
  • Kennis van taal en rekenen is een belangrijke sleutel tot deelname aan de samenleving. Aandacht hiervoor is een belangrijk onderdeel van het Kindcentrum.
  • In een nieuw tijdperk passen nieuwe schooltijden.
  • Het Kindcentrum werkt met een continurooster en het Vijf Gelijke Dagen model.