IKC De Linde is een kindcentrum waar ruimte is om te spelen, te leren en te ontdekken!
Onze school is een plek die inspireert tot leren, waar kinderen invloed hebben op hun eigen leerproces, waar leerkrachten begeleiders zijn van en sturing geven aan leerprocessen, waar talenten zich ontwikkelen en tot hun recht komen, waar kinderen leren door samen te doen, waar je jezelf mag zijn. In dit perspectief is het belangrijk dat er ruimte en tijd is voor cultuuronderwijs.
Onder cultuuronderwijs verstaan wij alles wat te maken heeft met op expressieve wijze uiten van ideeën, gevoelens, waarneming en ervaringen. Het gaat daarbij om uitingen in beeld, geluid, muziek, taal, spel en beweging.
Daarnaast ook het kennisnemen, begrip en waardering ontwikkelen voor de eigenheid van de culturen die de samenleving vormen, zowel in het heden als in het verleden. Hiervoor heeft een kind een bepaalde houding nodig, waarmee het vaardigheden leert gebruiken als:
- bekijken en beluisteren
- zelf maken en betekenis geven
- bespreken en reflectie
- 21 st century skills
Cultuuronderwijs (wat in bredere zin naast kunstzinnige oriëntatie ook geschiedenis en erfgoed, mediawijsheid, burgerschap, filosoferen met kinderen en de Nederlandse en Engelse taal omvat) biedt kansen om de 21ste eeuwse vaardigheden te ontwikkelen.
Om de eigen omgeving te begrijpen en te respecteren is het nodig dat kinderen inzicht hebben in hoe het komt dat de omgeving is zoals hij is. De kinderen ontdekken de historische achtergronden van hun omgeving, hun woonplaats en hun provincie. Zij komen in aanraking met ontwikkelingen uit het verleden en het heden door zelf te onderzoeken en door informatie, gegeven door deskundigen op dit gebied.
Hoe dat er in de praktijk uitziet op Ikc De Linde?
Kinderen krijgen les in beeldende vorming; tekenen en handvaardigheid. Dit sluit waar mogelijk aan op thema’s die in de groep behandeld worden.
Er wordt muziek gegeven. Hier hebben we de muziekmethode 123Zing voor aangeschaft. Kinderen kunnen hier ook thuis mee aan de slag via een Kidspagina. Groep 8 bezoekt jaarlijks een concert van het Noord Nederlands Orkest (NNO).
Creativiteit komt in alle groepen aan bod middels taal, spel en bewegen.
Alle groepen krijgen een excursie op het gebied van erfgoed aangeboden. Dat loopt uiteen van een bezoek aan de plaatselijke molen tot een bezoek aan Openluchtmuseum Het Hoogeland in Warffum.
Er is aandacht voor feesten zoals Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, Pasen en het Suikerfeest.
Gezamenlijke activiteiten op het gebied van lezen zijn deelname aan: De Nationale Kinderboekenweek, De Nationale Voorleesdagen, De Nationale Voorleeswedstrijd, jaarlijkse boekenmarkt, groep 8 leerlingen lezen wekelijks kleuters voor.
Gezamenlijke activiteiten op het gebied van spel zijn: groep 8 verzorgd jaarlijks een musical, voor alle leerlingen wordt jaarlijks ten minste 1 professionele voorstelling ingekocht.
Jaarlijks organiseren we een cultureel project: afwisselend staat het project in het teken van beeldende kunst, muziek, dans en drama.
We vinden talentontwikkeling belangrijk en daarom organiseren we jaarlijks de talentenjacht ‘Ikc De Linde got talent’. Kinderen kunnen hier voor elkaar optreden op het gebied van dans, muziek, spel, acrobatiek, goochelen enz. Zo leren ze zichzelf ook spelenderwijs te presenteren.
We organiseren jaarlijks een Dag van de verbeelding; een dag vol creatieve workshops voor leerlingen uitgevoerd door (semi) professionals. Te denken valt hierbij aan workshops op het gebied van beeldend, muziek, dans, spel en nieuwe media (bv muziek programmeren of stopmotion filmpjes maken)
We hebben ook aandacht voor mediawijsheid (via het Mediapaspoort) en filmeducatie (via het Eye filmmuseum in Amsterdam)
We proberen bij thema’s en projecten zoveel mogelijk verbinding te zoeken met de directe omgeving en lokale partijen. Een mooi voorbeeld hiervan is een tekenopdracht in het arboretum, maar ook de plaatselijke muziekvereniging Orpheus die af en toe gastlessen verzorgt.
Ons motto is niet voor niets: Cultuureducatie op IKC De Linde begint dichtbij huis.