Pedagogisch fundament

Een IKC biedt vele voordelen. Eén daarvan is een gezamenlijk pedagogisch fundament. Bij het vormen van het IKC zijn we gestart met de visie en normen en waarden met elkaar te bepalen. Door dit met elkaar te bespreken, leer je elkaars organsiatie kennen. Daarbij leer je als collega's ook elkaar kennen. Dat is de basis geweest voor ons pedagogisch fundament. 

Heel veel kinderopvang en onderwijsorganisaties gebruiken prachtige programma's hoe kinderen wel of niet met elkaar om zouden moeten gaan. Hoe kan het dat ondanks dit soort programma's, blijkt dat het pedagogisch klimaat niet goed zit? Dit ligt aan de medewerkers van de organisatie. Zij bepalen in grote mate de sfeer en regels. Zij zijn met de ouders en kinderen het fundament. Het gaat hierbij om houding en gedrag, en niet de regels die je hebt afgesproken.
Middels programma's zoals KIJK!, ZIEN en tevredenheidsenquetes, volgen we de ontwikkeling van de kinderen. 

Hieronder staat de link met de uitwerking van het pedagogisch fundament in houding en gedrag. Dit verdient in 2020 weer een update. 

NB. Doordat nog steeds de kinderopvang, peuterspeelzaal en het onderwijs afzonderlijke organisaties zijn, kunnen er nuance verschillen zijn. Juist daarom streven we er naar om 1 organisatie te worden.

Hier vindt u het pedagogisch fundament van de school.