Sociale veiligheid, Burgerschap & Integratie

Notitie Pedagogisch klimaat, Sociale veiligheid Burgerschap en integratie.

Deze notitie beschrijft op hoofdlijnen alle onderdelen van pedagogisch klimaat, sociale veiligheid, burgerschap en integratie. De tekst verwijst middels hyperlinks naar bepaalde websites voor achtergrondliteratuur en naar protocollen of andere documenten bijbehorende bij deze notitie en ook specifiek voor IKC De Linde (i.v.m. de vorming van het IKC, wordt de notitie in 2020-2021 geactualiseerd.
Klik hier voor de notitie.

Hieronder een aantal belangrijke onderdelen uit het plan in het kort weergegeven.
 

Modelgedragscode 

De onderwijssector is waarschijnlijk de enige sector die met (jonge) kinderen werkt, maar geen beroepscode kent. Dat betekent dat scholen/schoolbesturen zelf gedragsregels moeten formuleren voor hun personeel. Gezien het feit dat De Octopus onderdeel van het IKC is, gaan we deze beroepscode bespreken met de kinderopvang zodat we hier een gezamenlijk document van hebben.  Hierbij zullen we het document modelgedragscode voor schoolmedewerkers gaan gebruiken.
Klik hier voor het model gedragscode.


Leerlingenraad

Onze school heeft een leerlingenraad. Deze wordt samengesteld uit leerlingen van groep 5, 6, 7 en 8 en ieder jaar gekozen door leerlingen uit die groepen.
De raad mag gevraagd en ongevraagd advies geven aan de schoolleiding. De kinderraad wordt begeleid door een leerkracht van de bovenbouw. We zien de kinderraad als een 'oefening in burgerparticipatie'.
De leerlingenraad wordt actief betrokken bij allerlei zaken. Zij maken mede het beleid en agenderen zaken die spelen binnen de school.
Klik hier voor de notitie leerlingenraad.


Schoolregels

We werken met de zogenaamde kapstokregels.

Regel 1 een regel voor het omgaan met elkaar

  • Voor groot en klein zullen we aardig zijn
     

Regel 2 een regel voor het omgaan met materialen:
  • We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen
Regel 3  een regel voor het bewegen binnen en buiten de school:
  • De school is van binnen een wandelgebied, en buiten hoeft dat lekker niet
 
Afspraken die gelden in de groep en in het schoolgebouw zijn:
  • We hangen de jas en de tas aan de kapstok
  • Jarigen komen in de pauze langs met max. 2 klasgenoten. (zie protocol verjaardagen)
  • We verzamelen mobieltjes in de daarvoor bestemde bakjes. Aan het einde van de dag gaan ze weer mee naar huis. In de pauze blijven de mobieltjes binnen. Het meenemen is op eigen risico! 
  • We gebruiken de middenruimte als werkruimte. We houden met ons volume rekening met anderen.
 
Afspraken voor het buitenspelen:
  • We melden problemen bij de pleindienst.
  • Afval gaat  in de daarvoor bestemde bakken.
  • We voetballen alleen in de pannakooi
  • Het speelmateriaal ligt in de schuur. 
 
Opgestelde afspraken n.a.v. overleg leerlingenraad:
  • We gaan goed om met het vertrouwen dat we krijgen.
  • We zorgen goed voor de bomen, planten en struiken op het plein.
  • We spelen op het gras of bij de bosjes. Dit hangt af van het weer.
We verwachten dat iedereen op het plein z'n gezonde verstand gebruikt. De pleindienst bepaalt uiteindelijk wat wel en niet kan. In eerste instantie proberen kinderen zelf oplossingen te vinden.
  • Accepteer dat je soms bij een spel op je beurt moet wachten voor je mee kunt doen.
  • We spreken mekaar aan op het gedrag.
  • Samen zorgen we voor een ontspannen pauzemoment.

Specifieke afspraken op het plein:
  • Bij sneeuw mag er op het gras gegooid worden met sneeuwballen, niet op het plein en de gedeelten met zand.
  • Voetbal/spelen op het gras hangt af van het weer.
  • We gaan niet zonder toestemming van het plein 
 

Pesten

Op elke school en situaties waar mensen bij elkaar zijn, komt pestgedrag voor. De opdracht aan ons is om dat te bestrijden en een positief klimaat te creëren waar pesten zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Wat is het
Pesten is een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer leerlingen bewust proberen een andere leerling, fysiek of verbaal schade toe te brengen. De macht ongelijk verdeeld.
Pesten hoort bij "sociale onveiligheid", daartoe behoren bijv. ook fysieke en verbale agressie en discriminatie. Pesten onderscheidt zich van die incidentensoorten, omdat het indringende en langdurige gevolgen kan hebben voor de gepeste, (maar ook voor de pester), omstanders en de leerprestaties en sfeer op school.

Wat doen we
De lijn op onze school is dat we t.a.v. pesten als school werken aan preventie, tijdig signaleren, adequaat ingrijpen, nazorg en monitoring.
 
We werken aan een positief klimaat, waarin we kinderen positief  benaderen en accenten leggen op zaken die goed gaan. Tevens zorgen we voor een heldere structuur met goede afspraken om zo het pesten te voorkomen. We werken dagelijks aan dit veilige klimaat en zijn we scherp op signalen die kunnen wijzen om onveilige- en pestsituaties.
Iedere groep start het jaar met afspraken hoe we met elkaar omgaan. Kinderen bedenken dit zelf, het wordt opgeschreven en ondertekend. De kleuters plakken een handje.  Mocht pesten worden gesignaleerd dan gebruiken we het Pestprotocol.
Hoe kinderen veiligheid beleven meten we met ons volgsysteem ZIEN!
Klik hier voor het pestprotocol.

Protocol time-out, schorsen en verwijderen
Gelukkig komt deze maatregel zelden voor. Toch kan de schoolleiding in het uiterste geval een leerling een time out (tijdelijk de toegang tot school ontzeggen) geven of voor verwijdering (definitief de toegang ontzeggen) voordragen aan de directeur-bestuurder primair onderwijs.
Reden hiervoor kan zijn dat incidenten dusdanig erg zijn (denk aan geweld), herhaaldelijk terugkeren of een grote impact hebben op kinderen of leerkrachten, dat er tot actie overgegaan moet worden.
 


Time-out, schorsen en verwijderen


Zie de schoolgids en ook onderstaande link.
Hier vindt u een link naar het protocol time-out, schorsen en verwijderen.

Protocol verbaal en/of fysiek geweld
Hier vindt u een link naar het protocol verbaal en/of fysiek geweld.
 


Meldcode huiselijk geweld & kindermishandeling

 

Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Bijvoorbeeld huisartsen, leerkrachten en medewerkers van jeugdhulpinstellingen. Sinds 1 juli 2013 zijn professionals verplicht de meldcode te gebruiken bij vermoedens van geweld in huiselijke kring.
Klik hier voor de meldcode.

 

Eigenaarschap & portfoliogesprekken

 

Wij willen het eigenaarschap bij kinderen vergroten. Door dit te vergroten en versterken. Hiermee streven we na het welbevinden, betrokkenheid en motivatie te versterken
Hoe ziet eigenaarschap bij kinderen er uit? Je kunt de mate waarin kinderen participeren onderverdelen in vijf niveaus van betrokkenheid. Hoe meer betrokken de kinderen zijn, des te duurzamer is de opbrengst van het leren en des te flexibeler kunnen ze, wat ze geleerd hebben in andere situaties toepassen.
 
De vijf niveaus van participatie en daarmee eigenaar zijn:
 
Vertegenwoordigd: De leerlingen zijn uitvoerder. Wat betreft hun participatie is er sprake van 'passieve consumptie', ook als ze tijdens de activiteiten een actieve rol krijgen.

Geraadpleegd: De kinderen zijn bij (thema-)keuze en opzet betrokken en hebben daardoor enige invloed op vorm en inhoud van de activiteit. Ze hebben tijdens de activiteiten een uitvoerende rol.

Actief betrokken: De kinderen worden in alle fasen van de activiteit geïnformeerd en actief betrokken, kunnen daardoor ook enige sturing uitoefenen. De uiteindelijke regie en de beslissingen blijven vooral in handen van de leerkracht.

Mede-eigenaar: De kinderen zijn in alle fasen echt mede-eigenaar en samen met de leerkracht verantwoordelijk voor het resultaat.

Eigenaar: Uiteindelijk is ieder kind zelf verantwoordelijk voor de eigen keuzes, ontwikkeling, houding en gedrag.
Praktisch op onze school
Voor kinderen kan eigenaarschap in de dagelijkse gang van zaken vorm krijgen door bijvoorbeeld:
  • Adaptief leren met daarbij feed back-, feed forward- en kind -en leergesprekken;
  • kinderen participeren in een leerlingenraad;
  • toepassen van coöperatieve werkvormen;
  • betrekken van kinderen bij hun eigen ontwikkeling;
  • in het algemeen: meer praten mèt dan over kinderen door leerkrachten (en ouders).

Hierbij meer informatie over de portfoliogesprekken en reflectieformulier.



De Gouden Weken

Na de vakantie start elke leraar met een nieuwe groep. Zelfs als je dezelfde groep meeneemt, zal het effect van minstens 6 weken vakantie je niet ontgaan. Kinderen zijn letterlijk en figuurlijk gegroeid. De groep heeft elkaar een langere tijd niet gezien, waardoor het groepsvormingsproces van vooraf aan begint  Hoe kun je je schooljaar nu optimaal beginnen?  Kies je ervoor om vanaf het begin meteen de teugels strak aan te trekken en dan later wat te laten vieren? Of observeer jij liever eerst wat er in de groep gebeurt? Op het moment dat je klas voor het eerst bij elkaar komt, start het proces van groepsvorming, waarbij de leraar een essentiële rol speelt.

Vandaar dat we in deze tijd standaard een aantal zaken bespreken en aanbieden.
Zie hiervoor de bijlage "De Gouden Weken".



Ouderbetrokkenheid

Er is sprake van ouderbetrokkenheid als uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich (mede)verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kinderen. Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis en levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling en het leersucces van kinderen. Ouders en leerkrachten hebben hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van het kind en vullen elkaar aan. Dit maakt ouderbetrokkenheid van groot belang voor alle leerlingen. In het belang van leerlingen kun je daarom zeggen: ouderparticipatie is vrijwillig en ouderbetrokkenheid verplicht.
Klik hier voor meer informatie de driehoek ouder/kind/leerkracht.
In ons IKC hechten we waarde aan korte lijnen. Bij vragen, schroom niet om langs te komen!